Mostanában úton-útfélen belebotlok „storytelling”-ről szóló témákba. (Az ügyfeleim között is vannak olyanok, akik ehhez kapcsolódó tartalommal írnak könyvet.)
De miért van szükségünk rá? Nos, a válasz egyszerű. Ezzel tudjuk megkülönböztetni magunkat a versenytársainktól – a többi szakértőtől.
Egyfelől be tudjuk mutatni, hogy azonosulni tudunk az ő helyzetükkel, másrészt pedig sokkal jobban fogjuk tudni befolyásolni az érzésvilágukat és ezáltal azt, hogy milyen döntést hoznak.
Amikor a célközönségünkkel kommunikálunk, akkor fontos, hogy érzelmekre hassunk. Így tudunk bennük maradandó nyomot hagyni. Erre pedig nem igazán alkalmas egy puszta tény, vagy egy statisztikai adat. Élményekre, érzésekre, történetekre kell alapoznunk.
A legtöbben úgy gondoljuk, hogy a mi életünk egyedi helyzetekkel van tele. Ezért ritkán érezzük azt, hogy a nagy számok törvénye (azaz a különféle kutatások) túlzottan nagy hatást gyakorolna ránk. Azonban a történetekkel más a helyzet. Egy elmesélt esetet hallgatva – bár lehet, hogy ezúttal éppen velünk történt meg, vagy valamilyen ismerősünkkel – a követőink elgondolkodhatnak azon, hogy ez bizony akár velük is megtörténhetett volna.
A „storytelling” nem egyszerű műfaj, de óriási ereje van. Ezért a legfontosabb, hogy gyakorlatban is kezdd el használni az erejét. Ezért bármilyen inspirációs sztoriba kezdesz, javaslom, hogy három pillérre építsd – és különítsd el világosan egymástól az elemeit:
- szakasz: Szenvedés: egy tartós szakasz, amikor szembenéztél egy problémával, de nem tudtál úrrá lenni rajta.
- szakasz: Megoldás: amikor rájöttél, hogy a problémát, hogyan tudod leküzdeni. Ez köthető egy adott pillanathoz; azaz lehet egy esemény, egy emberrel való találkozás vagy egy új felismerés is.
- szakasz: Siker: amikor a saját példáddal vagy egy sikeres referenciával alátámasztod, hogy tényleg megtaláltad a Megoldást, és már szeded a gyümölcseit ennek.
Ha megfigyeled, minden filmet, regényt erre az ívre építenek fel a szerzők, rendezők. És persze ezernyi további izgalmas elemmel lehet aztán még fűszerezni, de hogyha a három pillér rendelkezésedre áll, és folyamatosan kommunikálod, akkor már óriási lépést tettél az elérni kívánt célod felé.