Megjegyzés: az alábbi koncepció egy empirikus megfigyelésen alapszik. Mivel az elmúlt hetekben gondolkodtam rajta, ezért köszönöm, hogyha vannak hozzá kiegészítéseid, akkor azt megjegyzésként vagy e-mailben megírod!
Szeretettel üdvözöllek!
Vitathatatlan, hogy a vállalkozásod egyik legnagyobb értéke a vevőid, illetve a velük kialakított bizalmi viszony.
Szinte minden tevékenységednek vállalkozóként ennek a bizalomnak az erősítésére kell törekednie. Bármilyen döntést hozol a vevőiddel összefüggésben – egy programod elindítása, megszüntetése, áremelés, de akár egy munkatársad felvétele vagy elküldése – mindig fontos, hogy megindokold, hogy miért történt. Minden vállalkozói cselekvésed mögöttes célja: a bizalom építése!
Hogyha ezt elfogadjuk, akkor viszont joggal kérdezheted, hogy a bizalom szintjeit hogyan tudjuk kategorizálni, illetve van-e valamilyen objektív mérési technika.
Igen, íme, a bizalom 5 lépcsője!
Eszerint az emberek a bizalmat fokozatosan építik ki: van, aki persze lassabban, van, aki azonban gyorsabb sebességgel.
A lépcsőfokok sorrendje azonban állandó:
- A bizalom jegyében először is időt és figyelmet fogsz kapni az emberektől. Még az is lehet, hogy nincsenek is rajta a radarodon, mert csak a Facebook-oldaladat, a Youtube-videóidat vagy a honlapodat nézegetik anonim felhasználóként.
- Ezt követően – ha elég értéket nyújtasz cserébe – akkor megadják neked a saját adataikat. Nevüket, telefonszám, e-mail cím, stb. Érdemes arra figyelni, hogy nem mindenki van ezen a lépcsőn ugyanolyan elkötelezettséggel irántad: van, aki már itt megadna akár szenzitív adatokat; van, aki viszont a nevét is nagyon nehezen…
- A következő lépcső, amikor kinyitják a pénztárcájukat. Itt is érdemes arra figyelni, hogy milyen értékű ajánlatot teszünk: ha túl magas összeget kell fizetni, akkor sokkal kevesebben fogják az elköteleződés ezen szintjét meglépni – ezért építsd be vállalkozóként a termékpiramisodba a belépő terméket.
- Kapcsolatrendszer: ha már egyszer pénzt adtak ki, akkor egy újabb szint, hogy a baráti/ismerősi körükben hírét viszik annak, hogy tőled vásárolnak; a Te számodra pedig ez egy újabb lehetőség, hogy elkérd a legközelebbi barátainak elérhetőségét, akiket hasznos értékekkel tudsz majd megkeresni. (Persze, a vonatkozó adatkezelési előírások betartásával!)
- Amennyiben rajongóddá válik, akkor szívesen viszi a híredet – már nem csak a barátai felé – hanem akár a nagyvilágban. Megosztja a tartalmaidat, kommentál, sőt akár lelkes vevővéleményeket is ad, azaz a bizalom jegyében az arcát adja „érted”.
Szóval a feladatod, hogy az érdeklődőidet ezen a lépcsőn léptesd egyre magasabbra.
Legyél következetes! Ez alapján fogod tudni, hogy ki milyen bizalmi szinten áll, és azt is, hogy mi a következő lépcső – például, hogyha még sosem vásárolt tőled semmit, ne kérj tőlük vevővéleményeket.